آداب هدیه دادن

آداب هدیه دادن در کشورهای مختلف

در فرهنگ ‌های مختلف هدیه دادن نشانه ی محبت و احترام به شخص مقابل است. همچنین در فرهنگ ایرانی نیز افرادی که برای هم احترام قائل‌ هستند و به هم علاقه مند هستند به یکدیگر هدیه می‌ دهند تا مراتب عشق و علاقه ی خودر ا به این وسیله به یکدیگر نشان دهند. در کشورهای مختلف هدیه دادن آداب خاص و مورد توجه خود را دارند که شاید در ظاهر به هم شبیه باشند اما در نکات ریزی با یکدیگر تفاوت دارند. مثلا چینی ها روش هدیه دادنشان با ما ایرانی ها بسیار متفاوت است.

در کشور چین در واقعیت رسم بر این است که افراد در ابتدا کادویی که به آن ها ارزانی داشته شده است را نپذیرند! در این صورت فردی که تصمیم گرفته است تا کادو را بدهد، باید باز هم تلاش خود را ادامه دهد. در واقع در کشور چین رسم بر این است که افراد هنگام کادو گرفتن، تا ۳ بار از گرفتن هدیه ی خود امتناع می ‌کنند و هدیه دهنده باید تا ۳ بار بر این کار اصرار ورزد و سپس کادوی خود را از طرف مقابل خود تحویل بگیرد. همچنین فردی که کادو می‌ دهد نیز باید کادو را با هر دو دست خود تقدیم کند و با عشق و علاقه و رغبتی سرشار، ۳ بار بر تحویل کادوی خود اصرار کند.

همچنین اگر یک فرد با ملیت چینی به شما هدیه ای داد به یادتان باشد که کادو را جلوی او باز نکنید زیرا در فرهنگ چین رسم بر این است که، معمولا کادوها در مقابل کسی که کادو را تحویل داده است باز نمی‌ کنند. در آداب هدیه دادن در کشورهای مختلف به همسایه ی چینی ها یعنی ژاپنی ها می رسیم. توجه داشته باشید در کشور ژاپن در زمنیه ی کادو دادن، شیوه ی تقدیم کردن هدیه از خود هدیه بسیار مهم تر است.

ژاپنی ها در مناسبت‌ های مختلف مثل مراسم عروسی، تولد، جشن فارغ‌ التحصیلی یا هدیه ی اولین مهمانی، به یکدیگر حتما هدیه می‌ دهند. بعد از گرفتن کادو، ژاپنی ‌ها معمولا یک هدیه برای تشکر برای شخصی که هدیه را به آن ها تقدیم کرده، ارسال می‌ کنند که در فرهنگ ژاپن اُ کائشی (O-kaeshi) نام دارد. توجه داشته باشید که چون این هدیه به خاطر تشکر است و صرفا جهت نشان دادن توجه افراد به یکدیگر است، معمولا ارزش این هدیه مانعی ندارد که کمتر از هدیه ی قبلی باشد.

بیایید تا در آداب هدیه دادن در کشورهای مختلف از کشورهای شرق آسیا کمی فاصله بگیریم و به سمت دیگری از کره ی زمین یعنی کشور مصر برویم. در رسم و رسوم مصری ها برای هدیه دادن، مناسب ‌ترین هدیه برای اولین دیدار در منزل میزبان معمولا بردن میوه و شیرینی است.

اما نکته ی مهمی که در این میان وجود دارد این است که در برابر مصری ها نباید از آن گذشت این است که معمولا هدیه به هرمناسبتی باید با دست راست به فرد مقابل تقدیم شود. در مصر معمولا مردم هدیه‌ ها را با کاغذهای زیبا و رنگی بسته ‌بندی می‌ کنند و با احترام به طرف مقابل خود تقدیم می ‌کنند. این نکته در آداب هدیه دادن مصری ها بسیار مهم است که آن ها معمولا هدیه را در مقابل شخصی که هدیه را به آن ها تقدیم کرده باز نمی‌ کنند.

البته این رسم به غیر از زمان هایی که هدیه شامل، دسر، شیرینی یا میوه باشد که معمولاً بعد از صرف شام برای همه میهمانان سرو می‌ شود. ترکیه ای ها هم برای خودشان شیوه ی متفاوتی برای هدیه دادن دارند و در آداب هدیه دادن در کشورهای مختلف سرآمد هستند. معمولا در ترکیه مردم رسم مخصوص به خودشان را دارند. هدیه ی مرسوم ترک ها هنگام رفتن به مهمانی، انواع شیرینی های مختلف و خوشمزه و به ویژه باقلوا است. البته تنها هدیه ی ترک ها به هم دیگر خوردنی و شیرینی نیست بلکه آن ها در مراسم عروسی افراد فامیل به عروس و داماد طلا هم هدیه می ‎دهند. از جمله رسوم مردم ترکیه در هنگام هدیه دادن این است که هدیه را معمولا در اولین لحظه دیدار به یکدیگر تقدیم می ‌کنند و همان لحظه نیز جلوی چشم شخص هدیه دهنده؛ آن را باز می ‌کنند و به هم نشان می دهند.

حال در آداب هدیه دادن در کشورهای مختلف در کشور هند نیز رسوم مختلف و خاص خود وجود دارد. در هند و در مناسبت‌ های مختلف به یکدیگر معمولا دوستان و آشنایان کادو می‌ دهند.

مثلا یکی از جشن های هندی که مردم در طی آن به یکدیگر هدیه می دهند، جشنی است به نام راخی (Rakhi) که در آن معمولاً برادرها به خواهران خود هدیه می ‌دهند. به جز این جشن یک مراسم دیگر که بسیار معروف است و مردن آن را به نام دیوالی (Diwali)  می شناسند، برپا می ‌شود. در این جشن که به جشن نور و چراغ نیز معروف است، افراد با نسبت ‌های مختلف به یکدیگر هدیه می ‌دهند و یکدیگر را خوشحال می کنند.

در هند برخلاف بسیاری از کشورهایی که بالاتر برای شما نام بردیم، معمولاً افراد از این که هدیه ‌ای که به کسی داده اند را جلوی چشم های خودشان باز کنند، بسیار خوشحال می ‌شوند و از این که فرد مقابلشان از آن هدیه نیز خوشش بیاید بسیار احساس خوبی به آن ها دست خواهد داد. بیایید تا در بررسی آداب هدیه دادن در کشورهای مختلف به آمریکای لاتین و کشور آرژانتین برویم. معمولا در فرهنگ آرژانتین رسم بر این است که مردم در هنگام رفت و آمد با یکدیگر از هدیه های مرسومی در زمان دعوت شدن به منزل کسی همچون: گل، شکلات، شیرینی، صنایع دستی و دکوری و همچنین هدیه های دیگر استفاده نمایند. اما در مقابل هم مردم معمولاً از دادن هدیه ‌هایی که تیز و فلزی هستند مثل قیچی یا چاقو خودداری می‌ کنند زیرا بر اساس مبانی اعتقادی آن ها، این هدایا بر روابط صمیمانه ی افراد تاثیر منفی می ‌گذارد.

در کشور فرانسه آداب و رسوم هدیه دادن نیز اصول خود را دارد. در کشور فرانسه هدایا معمولا بعد از تحویل در حضور شخص باز می ‌شوند تا فردی که هدیه را آورده، عکس العمل های فردی که هدیه را دریافت کرده را ببینند. این را به یاد داشته باشید که ارزش مادی هدایا در فرانسه اهمیتی ندارد و معمولا هدایایی انتخاب می ‌شوند که مناسب سلیقه ی شخص هدیه دهنده باشد. در عوض همه ی این موارد هدیه دادن گل و شیرینی های خانگی بسیار مرسوم است.

فقط تعداد شاخه‌ های گل باید فرد باشد مثلاً ۱، ۳ و هر عدد فردی که وجود دارد و در توان خرید فرد هدیه دهنده است. اما توجه کنید که تعداد گل هایتان نباید ۱۳ تا باشد زیرا در فرهنگ فرانسوی هدیه دادن دسته گلی با ۱۳ شاخه چندان خوش یمن و دلچسب نیست. آداب هدیه دادن در کشورهای مختلف به یونان هم می رسد و شامل قوانین مختلفی نیز می شود. در فرهنگ یونانی بر خلاف بسیاری از نقاط دیگر، هدیه نباید خیلی گران ‌قیمت باشد زیرا، شخصی که هدیه گرفته باید هدیه ‌ای با ارزش مادی یکسان را بازگرداند و به همین خاطر ممکن است که برای فرد هدیه گیرنده مشکل مادی پیش بیاید.

اما در عوض، بسته ‌بندی و شیوه ی تقدیم کردن هدیه برای مردم یونان بسیار مهم است. بیایید تا کمی فرهنگ هدیه دادن در کشور خودمان را مورد بررسی قرار دهیم. در ایران هر کسی با توجه به وسع مادی و درجه ی اهمیت فرد مقابل هدیه ای را آماده می کند. در ایران معمولا به مهمانان خود و علی الخصوص مهمانان خارجی، هدیه هایی همچون: پسته، فرش و یا گلیم دستباف، صنایع دستی، ظروف برنجی و نقره، آجیل و شیرینی های سنتی و محلی و هدیه هایی از این قبیل را می دهند. در آخر نیز بیایید تا در آداب هدیه دادن در کشورهای مختلف به سنگاپور برویم.

در سنگاپور هدایا باید با کاغذ کادو بسته بندی شوند و با هر دو دست فرد هدیه دهنده تقدیم شوند تا احترامات کامل به جای آورده شود. اما در عوض در این کشور بازکردن هدیه مقابل شخصی که هدیه داده چندان مرسوم نیست. معمولا افراد در سنگاپور به رسم تعارف و احترام از دریافت هدیه امتناع می‌ کنند و آن را در دفعه ی اول نمی پذیرند و در مقابل شخصی که هدیه را آورده همچنان اصرار می ‌کند تا طرف مقابل هدیه را بپذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *